Brändistrateegiat on tarvis, et mitte kulutada ressursse ekslemisele ja ebakindlusele
Brändistrateegia loomisest ning olulisusest kirjutab Einar Tiimla, häk agentuuri tegevjuht.
Olen täiesti kindel, et iga turundaja on vähemalt korra elus kuulnud, et suurte brändide nagu Apple ja Google turundus on brändile fokusseeritud. Teisest küljest on paljud kuulnud või mõelnud, et meil on väike ettevõte, mis brändist me siin üldse räägime, me lihtsalt oleme nagu oleme.
Just see, mis te olete ning välja kommunikeerite, ongi bränd. Amazoni asutaja Jeff Bezos on öelnud, et bränd on see, mida teised sinu kohta räägivad, kui sind ruumis pole. Maailma kõige edukamatel ettevõtetel on üks ühine omadus: võimas bränd. Nike, Apple, Bolt, Google, Coca-Cola, Amazon, varasemalt ka Skype ja Nokia – kõik on neid nimesid kuulnud ning üldiselt teatakse, mille eest nad seisavad.
Meie turulgi on ettevõtteid, kelle kommunikatsioon, teatud väärtuste ning olemuse korrutamine on kasvatanud nende brändi. Esmajoones meenuvad Silen, Nurme, Ampler Bikes, Decora, Blakläder ja Tabasco.
Brändistrateegia on üks äri alustalasid. Ühtse brändisõnumi esitamine võib suurendada kasumeid peaaegu 25% (Forbes 2018). Edukad ettevõtted investeerivad toimiva brändistrateegia väljatöötamisse ja uuendavad seda aastast aastasse, et kurss püsiks õige. Kes seda ei tee, kulutab ressursse ekslemisele ja ebakindlusele.
Elus ja äris saad seista asjade eest, millesse usud. Kui sul ei ole endal selge, millesse usud või mis on sinu väärtused, ei saa sa püsti tõusta. Meie häkis arvame, et brändistrateegia on äri edu jaoks võtmetähtsusega.
Brändistrateegia toob erinevad elemendid kokku
Mõiste “bränd” tuleneb ärilises kontekstis iidsest tavast kariloomasid “kaubamärgistada”, et tähistada omandiõigust. Tänapäeval peetakse selle all silmas logo või sümbolit, mis identifitseerib ettevõtet, isikut, toodet või teenust.
Laiemas mõttes on bränd aga ettevõtte kogu identiteet. Brändistrateegia seisneb selle identiteedi erinevate elementide, sealhulgas reklaamide, tootepakendite, veebilehtede, töökultuuri ja paljude muude aspektide koondamises ning süstematiseerimises.
Brändi järjepidev ning strateegiline kasutamine tagab, et teie brändi väärtused, kuvand ja sõnum on kõikides kanalites ühtsed. Kliendid hindavad seda, kui ettevõttel on ühtne bränd. Rohkem kui kaks kolmandikku (68%) ettevõtetest usub, et järjepidev bränd on aidanud tuludel kasvada 10% või enamgi (Lucidpress, 2021).
Nagu alguses mainisin: inimesed teavad, mille eest tugevad brändid seisavad. See peaks olema midagi muud, kui vaid kasum. 77% tarbijatest ostavad kaubamärkidelt, millel on samad väärtused kui neil (Havas Group, 2019).
Brändi eesmärk on muuta klientidel otsuste langetamine lihtsamaks. Brändistrateegiat koostades on oluline mõista sihtrühma. Oluline on mõista, mis on nende jaoks tähendusrikas, millised vajadused või väljakutsed neil on.
Tänu sellele tekib tarbijal usaldus. 81% tarbijatest peavad ostu sooritamiseks kaubamärki usaldama. 77% tarbijatest eelistavad osta brändidelt, keda nad sotsiaalmeedias jälgivad. 65% tarbijatest ütlevad, et brändi tegevjuht ja töötajad mõjutavad nende ostuotsust (Exploding Topics 2023).
Keskendume avastamisele
Bränd ei sünni üleöö, vaid võtab aega. Tihti vajab see tõuget. Häki agentuuris korraldame brändistrateegia töötubasid, mida kutsume avastusseanssideks.
Avatusseanss aitab ettevõtetel ja ka üksikisikutel määratleda oma põhiväärtused, missiooni ja eesmärgi ning edasiste tegevuste prioriteetsuse järjekorra. Tavalised brändistrateegia töötoad võivad hõlmata mitmesuguseid teemasid ja lähenemisviise, avastusseanss keskendub aga spetsiaalselt sellele, et avastada brändi unikaalseks ja autentseks muutvad elemendid, lõpptarbijad ja ärilised eesmärgid.
Avatusseansi järeldustest ja tulemustest valmib brändistrateegia. See on vundament, millele saab ehitada kõik ülejäänud strateegiad ja turundusplaanid. Brändistrateegia loomisega muutume kliendi strateegiliseks partneriks, mitte lihtsalt töö tegijaks, kellele aeg-ajalt mingi ülesanne hambusse visatakse.
Sisuliselt toome töötoas ning brändistrateegias kokku kolm tähtsat osa: lõpptarbija ehk kliendi, brändi ning äri. Tihti on see kombinatsioon mõnel juhtival töötajal vaimusilmas olemas, kuid meie käe all valmib sellest struktureeritud strateegia.
Autor: Einar Tiimla, häk disaini- ja veebiagentuur. Progressiivsete ettevõtete partner.
Artikkel on avaldatud ka TULIs